Buenos Aires, Uruguay en Brazilie

21 februari 2013 - Rio de Janeiro, Brazilië

Hi allemaal,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een update heb gedaan. Vorige keer kwam ik net uit de kou terug en nu zit ik alweer ruim een maand in de hitte. Raar idee haha! En ook heb ik nog maar 10 dagen over voor ik de hitte van Brazilie weer ga inruilen voor de Nederlandse kou..De tijd gaat echt ongelofelijk snel hier!

Maar goed, nadat ik teruggekomen was van Antarctica heb ik dezelfde dag een vliegtuig naar Buenos Aires genomen waar Aafke een dag later aankwam. We zaten in een supermooi hostel met een geweldig dakterras. Ook de hitte beviel me goed :). In BA lekker met Aafke bijgekletst, terrasjes gepakt, door de stad rondgefietst en natuurlijk ´s avonds wezen stappen in Palermo.

Uruguay

Vanaf BA vertrokken we vervolgens naar Colonia del Sacramento in Uruguay. Het was nog een hele uitdaging om bij de juiste haven aan te komen. De buschauffeur zat ons allemaal verkeerde dingen te vertellen en dat vond hijzelf verdomd grappig..wij niet..Dus op een verkeerd punt uit de bus gestapt en alsnog met een taxi naar de haven geracet om de boot te halen. Colonia is echt een supermooi en schattig dorpje waar we heerlijk hebben rondgeslenterd, gegeten en gezwommen. Het was daar 40 graden, dus dat was even wennen! Siesta is hier echt nodig..

De volgende dag namen we een bus naar Punta del Diablo, een hip hippiedorpje..We kwamen om 1 uur ´s nachts aan in de middle of nowhere. Iemand van het hostel zou ons komen ophalen, maar natuurlijk stond er niemand. Een aardige Uruguayaan (?) heeft vervolgens het hostel gebeld en 20 min. later stond er een halfnaakte rasta dude in een gammele bak voor onze neus;). Het hostel had een fantastisch uitzicht maar was verder echt verschrikkelijk basic. Het water deed het vaker niet dan wel, weinig ruimte, te veel bedden, geen ontbijt etc. Helaas zaten de overige hostels vol..Ook hier was het weer erg heet, alleen begon het in de middag te regenen en hield het niet meer op (Het dorpje zelf was heel erg leuk en gezellig en in hippie style gebouwd.)  Daarom besloten we de dag erna alweer richting Florianopolis in Brazilie te vertrekken, een reis van ong. 20 uur..Die (nacht) bussen ga ik absoluut niet missen!

Brazilie

Na een lange reis van meer dan 20 uur  kwamen we eindelijk aan in ons wederom mooie hostel in Floripa (zo noemen de mensen het hier). We hadden een fantastisch uitzicht op het meer en een zwembad, wat hier ook echt nodig was met de hitte. Helaas voelde Aaf zich niet echt lekker en ik voelde me ook steeds minder goed. Aafke kreeg een echte voedselvergiftiging en moest 2 dagen plat..We hadden een slok kraanwater gedronken en waarschijnlijk zijn we daar ziek van geworden..Ze zeiden dat je het kon drinken en aangezien ik het kraanwater ook in Chili, Arg. en Uruguay had gedronken dacht ik dat het geen kwaad kon, maar helaas..

Met 2 jongens van onze dorm ben ik een dag naar een heel mooi strand gegaan. Na een hike van een uur door de jungle kom je aan op het strand, echt heel mooi! De weg terug ging wat moeizamer. We dachten een snelle bus te hebben, maar die bleek totaal de verkeerde kant op te gaan. Uiteindelijk hebben we over 20 km. bijna 3 uur gedaan en 3 verschillende bussen moeten pakken. Fijn communiceren in Portuguees..

Vanaf Floripa namen we weer een nachtbus richting Foz do Iguacu, de beroemde watervallen. Deze rit duurde ´slechts´ 16 uur. We kwamen ´s ochtends aan en namen meteen een bus met onze backpacks naar de watervallen aan de Braziliaanse kant. Het park ligt zowel in Brazilie als Arg. In de Braziliaanse kant heb je een beter totaaloverzicht van de watervallen en aan de Argentijnse kant kun je veel dichterbij komen. Na een paar uur watervallen kijken namen we een taxi de grens over naar het dorpje Puerto Iguazu. Met de taxi duurde dit 30 min., mensen die de bus hadden gepakt hadden hier 3 uur over gedaan. Ook hier zaten we weer in een chill hostel met zwembad. Het was hier ongelofelijk warm en benauwd, om 12 uur ´s nachts was het nog 28 graden.. Ik was ook wel blij om weer even Spaans te praten, klinkt zo vertrouwd:). De dag erna gingen we naar de Argentijnse kant. Hier was het stukken drukker dan aan de Braziliaanse kant, maar deze kant vond ik dan ook toch nog een stuk leuker. Er was veel meer te doen en te zien. En de Garganta del Diablo (zie foto´s) is echt ontzettend indrukwekkend. Ook namen we hier een bootje die onder de watervallen ging wat echt supergaaf en heerlijk verkoelend was:). Kortom, 2 topdagen bij de Iguazu watervallen, echt een aanrader om heen te gaan! De volgende ochtend dachten we een tour te hebben naar de Itaupu Dam (in Brazilie), maar we waren met z´n tweeen en hadden een prive chauffeur:). Dit is de een na grootste dam ter wereld en genereert 17% van de totale energie voor Brazilie en 75% voor Paraguay. Indrukwekkend!

De chauffeur zette ons ´s middags af op het busstation want we zouden om 18 uur weer een nachtbus nemen naar de Pantanal. Dat dachten we dus..Alle bussen die dag richting de Pantanal zaten harstikke vol en we konden pas een dag later in de avond vertrekken. We zaten op 2 stoeltjes sip voor ons uit te kijken en te bedenken wat we dan moesten toen, toen een vrouw uit een kantoortje ons wenkte en zei dat ze net 2 afzeggingen had voor de bus van 18 uur. Wat een mazzel! 2 uur later zaten we dus alsnog in de bus;). Op het busstation hadden we ook al meteen een 4-daagse Pantanal tour geboekt dus op de dag van aankomst vertrokken we meteen in een minivan richting de Pantanal wat nog 5 uur reizen was. De Pantanal zijn de wetlands van Brazilie waar je heel veel wilde dieren kunt zien. Het is nu regenseizoen, alleen hadden ze nog helemaal geen regen gehad en was alles kurkdroog..

Wij sliepen in een heel mooie Pousada. Wij verbleven, avontuurlijk als we zijn, op de campsite waar we in hangmatten sliepen. 30 meter verderop lag de rivier die vol lag met Kaaimannen, echt een bizar idee! Natuurlijk was het hier ook weer bloedjeheet, dus we hadden ´s ochtens vroeg een activiteit, daarna lunch en siesta, en vervolgens einde middag weer een activiteit. Het stikte hier ook van de moskieten en ik kwam er daar achter dat ik al mijn lange broeken had weggegooid..Niet zo handig dus. Ik had nog 1 lange pyama broek die ik vervolgens 3 dagen heb gedragen om me tegen de muggen te beschermen, heel charmant;). Desondanks zijn we toch aardig lek gestoken..Maar het was het waard! We hebben gehiked, rondgevaren, paard gereden, jeep safari en piranha´s gevist. Tijdens het vissen lagen de kaaimannen echt vlak naast je op jouw gevangen piranha´s te azen, echt hilarisch! Daarnaast stikte het van de papegaaien, roofvogels, een soort hele grote cavia waarvan ik de naam steeds vergeet en natuurlijk kaaimannen.

Na 4 topdagen vertrokken we naar Bonito, 4 uur ten zuiden van de Pantanal. Het dorpje zelf is niet zo mooi, maar de omgeving is echt adembenemend! Het water is hier zo ontzettend helder dat je niet eens een snorkel nodig hebt. Toch hebben we een snorkeltour gedaan haha. Eerst met een roeiboot 1.400 m. tegen de stroming in om daarna met de stroming mee terug te snorkelen. Ook gingen we Boia Crossen, op een band de rivier af door watervallen en stroomversnellingen, echt briljant! Daarnaast zaten we in een super chill en gezellig hostel, waar we de hele dorm voor onszelf hadden. Ook hadden ze een hele lekkere BBQ daar:).

Carnaval in Rio de Janeiro

Na de natuur was het tijd voor wat actie en feest, dus op naar Rio voor carnaval! Om 3.45 uur hadden we een vlucht naar Rio waar we om 7 uur aankwamen. Om 8 uur waren we in het huis waar we zouden couchsurfen (super relaxed). Daar kregen we meteen een sterke cocktail. Na een douche meteen door naar de stad om in een bloco mee te dansen (dit is een wagen met muziek die iedereen dansend volgt). Dit is erg intens! Overal om je heen zijn mensen, die zweten, drinken, stinken, dansen en dat alles in de brandende zon van 40 graden.. De sfeer is super, maar na 2 uur hebben wij de bloco verlaten om op adem te komen. De meeste bloco´s zijn om 7 uur ´s ochtends om de hitte en drukte te vermijden, erg handig, maar om nou om 6 uur de wekken te zetten om te gaan dansen en drinken gaat mij toch iets te ver..Na deze eerste dag waren we echt kapot en gingen we vroeg slapen. De dag erna ´s middags weer in een bloco gedanst. Heel veel mannen zijn als vrouwen verkleed en dat is heel normaal hier, heel apart..Ook vond ik dat er nog heel veel mensen niet verkleed waren..het zal de warmte wel zijn..De dag erna gingen we ´s avonds naar de beroemde parade in de Sambodromo. Dit stadion is 2 km. lang en zit bombol mensen. De parade was echt fantastisch, je ziet de mooiste en raarste creaties voorbijkomen en wat kunnen al die mensen dansen! Om een uurtje of 3 vonden we het mooi geweest en begon de tocht terug naar huis waar we rond 5 uur weer aankwamen. De dag erna met onze hosts naar het strand geweest. We sliepen in een apartement waar 4 jongens woonden. In totaal sliepen er die week wel 20 mensen (nou ja vrouwen:)) bij hen, echt supercool dat ze hun huis voor iedereen beschikbaar stelden!

Na 4 dagen was het tijd om de stad te ontvluchten en namen we de bus naar Arraial do Cabo, 3 uur ten noordoosten van Rio. Daar hebben we heerlijk gechilled aan het strand, gekayakt en gefietst. De laatste nacht brachten we in Buzios door, het St. tropez van Brazilie. Een superdeluxe en mooi dorpje met heel veel leuke winkeltjes, barretjes en restaurantjes. Een mooie afsluiting!

Maandagavond kwamen we weer in Rio aan. We hebben nog een favela bezocht met een tour. In het busje voelde ik opeens 2 armen om me heen, zaten Amy en Rene, 2 oud-ormit collega´s in het busje! Hoe klein is de wereld! Echt superleuk! Ik had ze al gesproken en we zouden die avond uiteten gaan, maar dus ook samen naar de favela..De favela was niet zo armoedig als ik verwacht had, maar nog steeds erg vies (overal ligt afval) vol en stinkend (open riool). Indrukwekkend om te zien en je beseft weer hoe goed je eigen leven is..

Die avond gezellig met Amy en Rene uiteten geweest. En gisteravond met Aafke een voetbalwedstrijd bezocht. Het Rio team (Flaminense) verloor met 3-0, dus iedereen werd heel boos, leuk om te zien:). Vanmorgen heb ik afscheid van Aafke genomen na een hele gezellig maand samen. De komende 10 dagen ga ik lekker met Jasper chillen en dan is het alweer tijd om naar huis te gaan..

Tot snel dus allemaal!

x Marlieke

1. Anke:
    21 februari 2013
    Hoi Liek,

Het ziet er allemaal weer prettig uit!!!! Carnaval lijkt me helemaal top en het sambodomo is mett de parade wel heel anders dan leeg zoals wij indertijd hebben gezien. Je cavia heet trouwens "capibara"
    XX
  2. Sandra:
    22 februari 2013
    Wauwie!!! Wat een mooie verhalen!!!... Jammer dat er alweer een einde aan komt... (ook voor mij, want ik geniet wel van je verhalen en foto's :-)
    Hopelijk van de zomer een keertje in het echt bijkletsen!!

xx San
  3. Anke:
    22 februari 2013
    Hoi Liekje,

Wat heb je een geweldige tijd daar gehad.
    Zal straks wel erg wennen zijn aan het gewone (nog niet werkende) leven en de kou.
    Dus nog even met volle teugen genieten!

Dikke kus Anke