Bariloche en Patagonie

9 januari 2013 - Ushuaia, Argentinië

Hi allemaal!

Gelukkig nieuwjaar (ook al mag het niet meer:))!

De afgelopen 3 weken heb ik door Patagonie gereisd met James de Chinees, die ik in Bariloche heb ontmoet. Bariloche en Patagonie zijn echt absolute toppers, het is overal mooi! En qua weer best veel geluk gehad, af en toe regen, maar grotendeels zonnig en rond de 15 a 20 graden.

In Bariloche was het weer het slechtst, dus tussen de regenbuien door gehiked en mooie plekjes bezocht. Ik zat in een superchill en gezellig hostel, dus dat scheelde weer! Met wat mensen uit het hostel 2 dagen een auto gehuurd om de mooie 7-merenroute te rijden en om El Bolson te bezoeken. Dit was een hippiedorpje, maar vond er weinig hippies aan in de regen, dus meteen maar een bierbrouwerij opgezocht en biertjes gaan proeven.

Vanaf Bariloche vloog ik met James en 2 nederlandse jongens naar El Calafate. Ik had een Argentijns tickets gekocht wat ze niet doorhadden dus dat scheelde weer 70 euro:). In El Calafate huurden we wederom een auto om de volgende dag naar de beroemde Perito Moreno gletsjer te rijden. Het was prachtig weer en we hadden dan ook een superdag! De gletsjer is supermooi en een van de weinige gletsjers die nog groeit..´s Avonds een overheerlijke steak gegeten met natuurlijk een lekker wijntje, een mooie afsluiting van deze dag.

De volgende dag namen we de bus naar El Chalten, waar we ook kerst zouden vieren. El Chalten is een piepklein dorpje waar je niets anders kunt doen dan hiken..Het hostel was slecht en had echt helemaal niets aan kerst gedaan, dus niet echt kerstgevoel gehad..Wel lekker uiteten geweest:). De omgeving was ook hier weer heel mooi, dus weer veel gelopen en een dag gemountainbiked. Het water is hier zo schoon, dus je kunt overal het water uit de rivieren en beekjes drinken, scheelt een hoop gesjouw. Iedereen die het dorp in komt krijgt gelukkig eerst een introductie over afval en naar de wc gaan. Je mag bv. pas op 100 m. van een rivier plassen. Ik hoop dat iedereen zich daar aan houdt..

Op tweede kerstdag (die hier niet bestaat) vertrokken we naar Puerto Natales, een busrit van 9 uur. Puerto Natales ligt in Chili, dus weer 2 uur aan de grens doorgebracht, vet irritant! Om 17 uur kwamen we aan, waarna we snel een tent en kampeerspullen gingen huren en eten inslaan voor de komende 5 dagen. De dag erna vertrokken we al om 7.30 uur naar Torres del Paine, het nationale park waar we de 5-daagse W-trek zouden lopen. James was een zware tas en hiken niet echt gewend, dus die begon meteen te zuchten en steunen. Maar dat heb ik hem redelijk snel afgeleerd met een paar duidelijke opmerkingen..;). Met een zware backpack lopen viel best wel tegen in het begin, maar gelukkig wende het snel en hebben we het grootste deel van de tocht zonder bagage gelopen en lieten we de tassen achter op de campsites. Slapen in een tentje was ook even wennen, zeker de 3de nacht toen het ijskoud was en alleen maar regende..Verder viel het gelukkig wel mee. De zonsopgang op de 5de dag aan de voet van de Torres del Paine was een van de hoogtepunten in dit park! Met een voldaan gevoel kwamen we 31 dec. terug in Puerto Natales om daar oud & nieuw te vieren.

Dit was wel mijn raarste oud&nieuw ooit. Het dorp heeft 2 barretjes denk ik, waar we allebei zijn geweest. De eerste was gezellig maar werd rond 00.30 uur heel rustig, dus wij op naar de tweede. Die was dus helemaal leeg! De mensen kwamen pas om 2.30 uur, tot die tijd zitten ze bij familie..weird..Tot die tijd lekker gedanst en gedronken en de DJ draaide alle liedjes die we wilden, dus toch wel goed vermaakt.

Op 2 jan. namen we de bus naar Ushuaia, de laatste keer dat ik de grens naar Argentinie over moest steken. Weer 13 uur onderweg, toch wel weer vermoeiend..Alle hostels in Ushuaia zaten vol, dus we zaten in een heel duur en uberslecht hostel de eerste 2 nachten, daarna gelukkig verkast naar een supergaaf en chill hostel. Ushuaia zelf is niet heel bijzonder, de natuur eromheen wel heel mooi. Weer gehiked in het Tierra del Fuego nat. park, bootje gevaren op het Beagle kanaal en pinguins in de stromende regen bezocht. En lekker biertjes gedronken in de Irish pub.

Overal in het dorp en hostel zie je Antarctica aanbiedingen, waardoor ik ongemerkt hierover begon na te denken. Na een presentatie van een meisje en wat verhalen van mensen gehoord te hebben, heb ik de knoop doorgehakt en een 9-daagse trip naar Antarctica geboekt! Ik vertrek over een paar uur en kan niet wachten om te gaan:)! Er gaan 6 mensen uit ons hostel, dus dat wordt gezellig! En we hebben open bar..

Meer over Antarctica de volgende keer;)!

Dikke kus uit het zuiden!

Marlieke

1. Annie:
    9 januari 2013
    Meissie, wat een prachtig verhaal weer, en wat doe je veel gave dingen!!
    Stinkend jaloers hier, blij dat jij ook wat regen hebt;)
    Nee hoor, mooi genieten en zeer benieuwd wat je ons straks over de Zuidpool te melden hebt:) Besos
  2. Anke:
    9 januari 2013
    Hoi Lieve Liek,

Wederom pracgtige foto's!!
    Wat zonde van die bosbranden in Torres del Paine, dat was na onze tijd daar. Die fraaie zonsopgang hebben wij ook door het slechte weer gemist helaas.
    Jullie waren wel bikkels in dat kleine tentje, brrrr wat koud.
    Maar nu komen er superdeluxe dagen aan, geniet ervan!!

Dikke kus,

Anke
  3. Jonne:
    12 januari 2013
    Tijgert!

Ik ga niet weer zeggen dat ik jaloers ben, want ik val geloof ik een beetje in herhaling. Wel weer echt helemaal te gek.
    Nu lekker walvissen kijken dus dat is ook niet verkeerd!;(
    Geniet goed zujse!

Kusje