Centraal Chili

15 december 2012 - Bariloche, Argentinië

Hi allemaal!

De laatste keer dat ik een update schreef was het 40 graden buiten, nu is het 12 graden en het regent al 5 dagen, net Nederland dus.. Verschil moet er zijn zullen we maar zeggen..

Van het warme zonnige Mendoza (Arg.) vertrok ik naar Valparaiso in Chili. Toen ik hier aankwam was het best koud (18 graden), maar gelukkig werd het de dagen erna warmer. Valparaiso vond ik echt fantastisch, dus ben daar 5 dagen gebleven. Valparaiso was in de 19de eeuw een van de rijkste steden ter wereld, omdat alle schepen uit Europa hier in de haven aanlegden op weg naar het goud in Californie. Toen in 1914 het Panama kanaal geopend werd stortte in een keer de hele economie in. Dit is de stad nooit te boven gekomen. Dit is precies wat de stad zo interessant en vol contrasten maakt. Het centrum staat vol met prachtig mooie oude gebouwen die nu helemaal vervallen zijn, maar je kunt je voorstellen hoe mooi en welvarend de stad eens was. Het centrum is onderdeel van UNESCO. Daarnaast heeft de stad de mooiste en vetste streetart die ik ooit heb gezien (zie foto´s). Het merendeel van de huizen is volgespoten met gekke afbeeldingen. Helaas is de werkloosheid hoog (bijna 40%) en ook de criminaliteit. In sommige stadsdelen kunnen de gringo´s (witte mensen) zelfs overdag niet komen. Desondanks heb ik hier mijn dagen heerlijk doorgebracht slenterend door de stad van cafe naar cafe voor goede kop koffie of een lekker glas wijn.

Vervolgens de bus (1,5 uur maar) naar Santiago, de hoofdstad van Chili gepakt. Hier heb ik voor het eerst in mijn leven ´gecouchsurft´ (letterlijk op de bank slapen) bij een Chileens meisje die in een piepklein flatje midden in het centrum woonde. Dit was superleuk, omdat je een local leert kennen en ziet hoe zij leven. Johanna, mijn host, was echt een supercoole chick waar ik de stad mee ben in geweest en heel veel leuke gesprekken mee heb gevoerd. Enige nadeel was wel mijn kleine dunne matrasje op de grond waar ik na 2 nachten slapen goede rugpijn van kreeg.

Santiago voelt niet aan als een hoofdstad, aangezien het centrum heel klein is en je het meeste kunt lopen. Aan 2 dagen had ik dan ook genoeg. ´El museo de la memoria´, over de dictatuur van Pinochet, was enorm indrukwekkend!

Vervolgens de nachtbus naar Pucon gepakt en wat viel dat tegen toen ik daar aankwam! Ik vertrok in 36 graden en kwam aan in 12 graden en regen, regen en nog eens regen..De eerste 24 uur is het niet opgehouden. Gelukkig zat ik in een superleuk hostel met leuke mensen en een knotsgekke eigenaar uit Nieuw Zeeland. Pucon is erg populair voor haal vulkaan, de Villarica, die iedereen beklimd. Ik kwam op woensdag aan en op zaterdag zouden we pas met goed weer de vulkaan op kunnen klimmen. Dus in de tussentijd er maar het beste van gemaakt en heb hier echt een supertijd gehad. We zijn gaan muurklimmen, trampoline springen en duckie gaan varen. Dit was echt fantastisch! Je zit in je duckie, een soort kayak waarin je niet vast zit, en je gaat met je duckie de stroomversnellingen in. Net als raften, maar nu sta je er alleen voor. Het had de afgelopen 2 weken geregend, dus het water stond hoog en de stroomversnellingen waren super heftig. Ik kwam 1x vast te zitten op een rots en ging vervolgens achteruit een kolkende stroming in. Ik weet niet hoe maar ben blijven zitten. Daarnaast was het uitzicht super! De dag erna hebben we een autootje gehuurd en zijn we naar de mooiste hot springs die ik ooit heb gezien gereden (ben in 3 maanden tijd al in 6 hot springs geweest:)). Deze hotsprings lagen in een tropisch bos waar een hete rivier doorheen stroomde. De hot springs lagen in het bos tussen de rotsen en bomen in en zagen er zo natuurlijk uit waardoor je vergat in een park te zijn. Je had de keuze uit 20 verschillende baden, aangezien het heel rustig was hadden we elk bad voor onszelf. Heerlijk chill dagje dus en een goede (lees relaxte) voorbereiding op de vulkaanbeklimming.

Op zaterdag gingen we dan eindelijk de vulkaan op en we hadden echt het beste weer wat we konden wensen. Een strakblauwe hemel zonder wolken. De klim naar de top was door de sneeuw en duurde 4,5 uur. Dit was voor de verandering eens een lichte hike. Vanaf de top heb je een geweldig uitzicht! Helaas kwam er geen lava, maar alleen stoom uit de krater. De weg naar beneden was het absolute hoogtepunt van de trip. We bonden een sleetje aan onze broek vast en gingen vanaf de top sleeend naar beneden. Gillend, schreeuwend, vallend, wedstrijdjes tegen elkaar, het was zo onwijs gaaf! Bij terugkomst stond het koude bier en de BBQ klaar:). ´s Avonds met het hele hostel (was klein hostel) drankspelletjes gedaan en de stad in geweest.

De volgende ochtend vertrok ik met een New Yorker, Londenaar en een Zuid-Afrikaanse naar Puerto Varas, 6 uur naar het zuiden. Dit is een Duits dorpje met mooie chalets aan een prachtig meer met 2 vulkanen. Hier een dagtripje naar een nationaal park gemaakt voordat we verder gingen naar Chiloe, een eiland 2 uur verderop. Ook hier kwamen we in de regen aan. Gelukkig maakte ons hostel alles goed, dit was het mooiste en beste hostel waar ik tot nu toe in geweest ben. Heerlijk zachte en grote bedden, veel chill ruimtes, super schoon en een heerlijk ontbijt. Hier hebben we 2 dagen een auto gehuurd en zijn we het eiland over gecrosst.

Vervolgens heb ik afscheid van mijn reismaatjes genomen en ben ik doorgereisd naar Bariloche, waar ik vandaag, wederom in de regen, ben aangekomen..Het weerbericht voorspelt ook niet veel goeds, dus moet er maar het beste van maken..Ook deze plek is te mooi voor woorden en ook hier slaap ik weer in een mooie houten chalet. Vanaf hier zal ik over een paar dagen het vliegtuig naar het echte zuidelijke Patagonie pakken..

Maar meer over Bariloche en Patagonie de volgende keer! Ik hoop dat jullie allemaal van de sneeuw en pepernoten genoten hebben en ik wens jullie alvast een hele fijne kerst toe!

Liefs Marlieke

1. Anke:
    16 december 2012
    Hoi Liekje,

Wat beleef je toch een boel speciale dingen! Doodeng dat duckie varen, ongelooflijk dat je niet omsloeg. Die hotsprings zien er fantastisch uit, zijn wij destijds helaas niet tegengekomen. Door het slechte weer heb je wel lekker tijd om je reisverslag bij te werken! Blijf genieten.
    Dikke kus Anke
  2. Guido:
    16 december 2012
    Hoi Loek,
    Ziet er echt supercool uit allemaal! Veel plezier in Pategonie, wij vonden het echt geweldig daar!
    X
  3. Jonne:
    18 december 2012
    Tijgert! Wel een beteje veel geklaag van jou in dit stuk! Jouw belevenissen zijn wederom te gek. Zet in het verolg weer even een link op facebook, want moest van Ankie horen dat er een nieuw stuk is!

Kusje