ANTARCTICA!!!

17 januari 2013 - Ushuaia, Argentinië

Hi allemaal,

Ik ben net een paar uur terug uit Antarctica..Mega moe, katertje (9 dagen open bar gaat je niet in de koude kleren zitten..) en zoooo onwijs blij dat ik gegaan ben!

Het is moeilijk om deze trip te beschrijven, maar ik zal het proberen..:een bultrugwalvis van 20 m. naast en onder onze zodiac, een school orka´smet kleintjes, zeeleeuwen, overal nieuwsgierige pinguins, een springende walvis, sneeuw, gigantische gletsjers en de meest geweldige ijsbergen in de meest ondenkbare vormen met de mooiste kleuren blauw ooit...Daarnaast luxe, luxe en nog meer luxe..Ongelofelijke hoeveelheden lekker eten en drinken..een superenthousiaste crew en supergezellige (en veel jonge) mensen op de boot..

Dat was even een kleine opsomming:). Antarctica bereiken duurt lang! Twee volle dagen varen over de Drake Passage, welke een van de ruigste zeeen ter wereld kan zijn. Wij hadden echter geluk en hadden een bijna gladde zee..De eerste 2 dagen zaten vol met presentaties over gletsjer, wilde dieren, geschiedenis en fotografie. Daartussendoor 3 grote maaltijden per dag en met een jacuzzi en sportschool aan boord (waar ik zowaar in ben geweest de eerste 2 dagen) kun je je voorstellen dat we het best ´druk´ hadden en de dagen voorbijvlogen..

Maar eindelijk, na 2 dagen alleen maar zee gezien te hebben, verschenen de eerste ijsbergen..En opeens, tijdens het avondeten, arriveerden we in de South Shetland Islands, de noordelijkste punt van Antarctica. De 2de dag was het buiten al opeens ijskoud geworden, dit komt door de koude poolse oceaanstroom (zonder deze stroming zou Antarctica niet zo koud zijn). Toen we aan dek kwamen werden we letterlijk weggeblazen. Toen ik eindelijk voor op het dek stond kreeg ik de wind van alle kanten om mijn oren, maar het was fantastisch. Overal ijsbergen, het eerste land en een koude wind, precies wat ik me had voorgesteld..

De 3 dagen erna zaten vol met expedities, landingen en zodiac cruises..Overal aan land waren pinguins met jongen, je raakt niet uitgekeken van die grappige, nieuwsgierige onhandige beestjes (ze vallen continu en krabbelen dan weer op). Ook de restanten van een Noors walvisvaartstation maakte veel indruk op me. De grote tanks waar de olie van de walvissen inging stonden nog op het eiland (Deception Island, toepasselijke naam..) want het was te duur om op te ruimen..Tussen 1900 en 1920 hebben de Noren alle walvissen vermoord hier en toen er niets meer over was gingen ze weg..Overal op het eiland liggen nog walvisbotten die hieraan herinneren..

´s Avonds nog een cruise gemaakt door Paradise Bay en de meest mooie gletsjers gezien. Overal waar je kijkt zie je alleen maar sneeuw, ijs en ijsbergen en af en toe een luie zeeleeuw..Halverwege kwam een bootje ons gluhwein brengen, heerlijk die service,)

De 3de dag was absoluut de beste dag ever! Om 6 uur vertrokken we al naar een eiland met een fantastisch uitzicht. Om 9.30 uur stapten we de zodiacs in om rond te varen in de IJsbergen Begraafplaats. En eindelijk gebeurde waar iedereen op gehoopt had, we zagen een bultrugwalvis vlak bij onze bootjes! Hij was groot, zo´n 20 m. en opeens dook hij naast ons bootje op en daarna eronder. Zo fantastisch dichtbij, echt niet voor te stellen! Hij was aan het chillen, dus we hebben hem zo´n half uur gezien..En dat tussen die supermooie ijsbergen in, te mooi om te beschrijven! Toen we terug aan boord kwamen was het tijd voor onze Polar Plonge! Een duik in de ijskoude zee van 2 graden..Dat doe je natuurlijk ook niet elke dag, dus ik ben lekker in m´n bikini het water ingesprongen (wel een koffie met whiskey vooraf gedronken:)). En dat was KOUD!! Zo koud, ongelofelijk! Gelukkig wachtte er een dek hoger een heerlijk warme jacuzzi op me. Dat was heerlijk, zeker met de serveerster die meteen een rumpunch kwam brengen..Daarna heerlijk gebbqt om vervolgens ´s middags onze laatste landing te maken. Op dit eiland was een Brits museum, waar nu een Nederlandse vrouw werkte, dus veel van haar gehoord.

Terug op de boot was het tijd om aan de terugweg te beginnen..Het was echt prachtig weer met een supermooie zonsondergang. En dan opeens zie je weer een bultrugwaslvis, en nog een, en nog een. En overal pinguins rondom de boot, en zeeleeuwen en albatrossen van 3 m. En dan opeens, als je al niets meer verwacht, verschijnt er opeens vlak voor de boot een school van 10 orka´s met kleintjes erbij..Ik heb ze goed kunnen bekijken, foto´s maken blijft lastig..Maar wie wist dat er ook gele orka´s bestonden? En die zwemmen samen met de witte (het geel wordt door een alg veroorzaakt).

Na de orka´s hadden we wederom een heerlijk diner, waarna er nog een veiling en een feest was. Iedereen was in opperbeste stemming, dus dat was een fantastische avond na de meest geweldige dag! (de dag erna was ik een zombie, voelde me totaal gedrogeerd door de zeeziektepilletjes en de alcohol, en kan me daar dan ook weinig van herinneren:))

Ik kan nog veel meer vertellen, maar foto´s zeggen meer..

¨Life is not measured by the number of breaths we take, but by the moments that take our breath away¨.

xx Marlieke

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Anke:
    17 januari 2013
    Hoi lieve Liek,

Fijn dat je zonder zeeziekte weer terug bent.
    Gezellige boel daar op die boot!!
    Een ervaring om nooit te vergeten.
    Nu op naar Buenos Aires. ok daar heel veel plezier gewenst.
    Dikke kus Anke
  2. JJ:
    17 januari 2013
    Hoe gaaf is dit....!?!! Zo goed dat je dit gedaan hebt, mega experience chica! X
  3. Janneke:
    18 januari 2013
    Hoi Marlieke! Dat is niet normaal zoveel als jij gezien hebt...
    Maar wij gunnen het je! Die Jacuzzim wou niet iedereen daar tegelijk in? gr Janneke
  4. Marlieke:
    Hi Janneke,

De oudjes (sorry( gaan meestal niet in de jacuzzi, dus we hadden meestal wel plek. Met een serveerster er naast was het goed toeven daar haha. Ben wel heel benieuwd naar jullie ervaringen!!
    x
  5. Monique:
    18 januari 2013
    Wow! Wat ontzettend vet. Hoe cool (zeer slechte woordgrap :)) is dit! En de reis was zo te zien en lezen helemaal Marlieke style ;). Geniet van de warmte in Buenos Aires komende tijd, gezellig met Aafke.
    Ben heel blij dat ik je weer wat eerder kan zien.
    Dikke kus!
  6. Monique:
    18 januari 2013
    Ben heel blij dat ik je weer wat eerder kan zien.
    Dikke kus!
  7. Charmaine:
    Marlieke,
    Ziet er echt heel gaaf uit! We really enjoyed your pictures and story!
    Have fun!
  8. Klaas jan:
    19 januari 2013
    Dit ziet er echt fantastisch uit! Jaloers;)
  9. Dian en Jon:
    22 januari 2013
    Lieve Liek! wat heb je een geweldig avontuur daar meegemaakt, ieder woord schiet tekort! dit zul je altijd met je meenemen!!
  10. Nicole:
    4 maart 2013
    Hallo Marieke,

Via google ben ik op je site terecht gekomen. Ik vertrek zelf 19 juli naar Argentinie, Bolivia, Chili en Paaseiland. Ik had al wel zitten kijken voor een toch naar Antartica, maar dat is inmens duur, maar door jouw bericht over de vele aanbiedingen in Ushuaia, was ik toch wel erg nieuwsgierig naar de prijs geworden.
    En door jouw verhaal heb ik wel het idee dat het de moeite waard is. Ik hoop dat je nog eventuele tips voor me hebt.

Groetjes,
    Nicole