Bolivia en de eerste steden terug in de Westerse wereld

26 november 2012 - Mendoza, Argentinië

Hi allemaal,

De laatste keer was ik net in La Paz aangekomen. Inmiddels ben ik heel Bolivia doorgereisd en ben ik nu even aan het chillen in de wijnstad Mendoza in Argentinie.

Bolivia

Mijn eerste nachten in Bolivia bracht ik bij Lake Titicaca door, een gigantisch groot meer dat zowel in Peru als Bolivia ligt. De Peruaanse kant van het meer is echter super toeristisch en in mijn ogen heel nep. Op het busstation in Peru kwam ik een Duits meisje tegen waar het heel goed mee klikte en daar heb ik de afgelopen 3 weken mee gereisd.

Vanaf het schattige dorpje Copacabana namen we de boot naar Isla de Sol, een eiland in het meer. Op de boot kwamen we 2 Zwitsers tegen waar we lol mee hadden, uiteindelijk ook met hen ruim 3 weken gereisd, supergezellig! Op het eiland hebben we geslapen, ruines bezocht en van het noorden naar het zuiden gelopen, echt heel mooi! Enige jammere was dat ik weer ziek was geworden, dus echt genieten zat er niet in. Hierna vertrokken we richting La Paz. Hier zijn we 5 dagen gebleven, er is niet veel te doen, wel veel te feesten..En als je dan weer in Loki verblijft dan is er geen ontkomen aan :).

Natuurlijk mocht het fietsen van de Death Road niet ontbreken! 50 km. downhillen, supergaaf! De weg was alleen veel makkelijker en minder gevaarlijk dan ik had gedacht. De afgronden waren wel lekker steil..

Na 5 dagen chillen in La Paz was het weer tijd voor actie. Dus vanaf daar hebben we redelijk snel de steden Sucre en Potosi bezocht. Sucre was gewoon heel mooi maar weinig te doen, behalve lekker eten de hele tijd. In Potosi liggen de mijnen waar nog steeds heel veel mannen onder verschrikkelijke omstandigheden werken. Dit was heel indrukwekkend om te zien. Het stonk heel erg in de mijn, we moesten heel veel kruipen, er dropen enge stoffen op onze kleren en het was mega heet. En dan waren die mannen keihard aan het werk, 6 uur per dag zonder break, echt erg! Het enige wat ze eten zijn coca bladeren, die we dan ook als cadeautje mee hadden, naast de alcohol (96%) die we brachten voor ze..Mijnen zijn goed om je eigen leven te relativeren..Zo slecht is dat nog niet..

Hierna reden we door naar Tupiza (inmiddels aan het reis met zn zessen, erg gezellig! Vanaf daar zouden we de 4-daagse tour naar de beroemde zoutvlakte, Salar de Uyuni, doen. Alles wat hier mis kon gaan ging bijna mis, hier een korte samenvatting:

- ze hadden 4 pers. per jeep beloofd, op moment van vertrek werden dit er opeens 5. Dit hebben we niet geaccepteerd, de jeep is echt veel te klein hiervoor!

- op de 2de dag was het nat. park, een van de hoogtepunten van de tour, gesloten door blokkades van de locals die meer geld van de overheid eisten. We mochten op eigen risico doorrijden naar de eerste blokkade, maar de dorpelingen konden stenen gaan gooien of de jeep in brand zetten. Ze bleken idd wel kwaad te zijn, dus we zijn snel omgekeerd.

- via een illegale weg het park ingereden. Supermooie lagunes, vulkanen, geisers en hot springs bezocht. Helaas hoorden de gidsen dat het park die avond overal hermetisch afgsloten zou worden, dus we moesten er heel gauw uit. Op de terugweg wat mannen voor 2 euro omgekocht om eruit te kunnen.

-er bleek geen accomodatie meer vrij te zijn, omdat niemand in het park kon slapen. Na een dag van 16 uur vonden we een plek, alleen mocht onze kokkin de keuken niet gebruiken. Dus niks geen lekker eten, maar droog brood en koekjes..

- 3de dag was een van de gidsen nog dronken en onze gids viel in slaap achter het stuur. Hoort erbij zullen we maar zeggen..

- salar de uyuni was fantastisch mooi! Een interessante trip zullen we maar zeggen..

Chili en Argentinie

San Pedro de Atacama in Chili was onze eerste stop na Bolivia. We konden niet geloven hoe Westers, touristisch, normaal en duur het was. Heerlijk uiteten geweest en genoten van de relatieve luxe. Hier helaas afscheid genomen van Gilnaz, het Duitse meisje waar ik mee reisde, zij moest weer naar huis. Met de Zwitsers en een Frans meisje verder gereisd naar Salta in Argentinie. Ook dit was weer een hele mooie en Westerse stad, eindelijk weer eens geshopt, dat had ik gemist:). Vanaf daar zijn we naar Cafayate, een wijndorpje, afgereisd, waar we heerlijke wijnen gedronken hebben. En 50 km. gemountainbikes, dat viel me nogal tegen, ik had downhillen verwacht, maar het weas meer uphillen, en dat in 35 graden, das niet fijn kan ik je vertellen!

Ik ben nu 2 dagen in Mendoza en heb inmiddels afscheid genomen van al mn reisgenootjes. Nu is het tijd om even lekker te chillen. De busreizen zijn hier zo lang, dat is wel een nadeel van dit grote land..Vanmiddag mijn eerste wijntour, lekker! Mendoza is verreweg de mooiste stad die ik tot nu toe heb gezien, overal brede lanen met gigantische palmbomen, je krijgt echt een vakantiegevoel hier! O ja, en het is 30 graden, dat helpt ook wel;)

Hasta luego allemaal!

x Marlieke

1. Annie:
    26 november 2012
    Heerlijke verhalen wijffie:)
    Op de kleinigheidjes na, maar die hou je natuurlijk;)
    Geniet enorm jij!!
    Zit hier hartstikke jaloers te zijn in de saaie novemberkou, disfruta&besos
  2. Monique:
    26 november 2012
    Hey mar,

Wat een top avonturen heb je weer meegemaakt. Geniet van de wijn! Tot zo op skype.

Liefs
  3. Thao:
    27 november 2012
    lieverd, lekker hoor!!! leuk om te lezen.. mis je!! zal je een mailtje sturen... nieuws!
    xxx
  4. Remko:
    27 november 2012
    Het wordt hoog tijd dat je gewoon weer eens gaat werken:)!!
  5. Emma:
    28 november 2012
    Lieffie klinkt goed! Gelukkig vaak updates op Skype :-)! Mis je ouwe!! Xxx
  6. Rianne:
    He Marlieke,
    Wat maak je een boel mee, leuk te lezen. Geniet van de lekker Argentijnse wijntjes!
    Groetjes
  7. Jonne:
    29 november 2012
    Zusje! Eindelijk een beetje luxe. Tja, daar betaal je nou eenmaal voor!;)
    Neem ook soms even je rus Tijger1

Kusje
  8. Bas:
    Hi Marliek!

Wat een vette reis ben je aan het maken vol avontuur, heel gaaf! En die foto van de zoutvlaktes is briljant!!
    Geniet van het heerlijke weer en het mooiste wat de wereld te bieden heeft; reizen!!

X